Nya ord

Jag har så många ord i mitt huvud nu, så många oskrivna meningar. Om jag kunde skulle jag låsa in mig ett par veckor och bara skriva, skriva, skriva. Börja på den där romanen jag har drömt om. Kanske sova och dricka en kopp té mellan varven.

Men det kan jag ej. För jag har fullt upp och om 11 dagar bär det av till Indien.

Det som inte hände

Och jag tog en konstpaus för att se om du hade något att fylla i. Det hade du inte. Du bara stod där, för nära, med ditt dumma flin och jag hoppades innerligt att du inte skulle kyssa mig. Det gjorde du. Tusen minnesbilder flög genom mitt huvud, blixtrade till och knockade omkull mig. Jag föll, pladask, för dina mjuka läppar. Precis som jag hade befarat att jag skulle göra.


Augustikvällar

Och du såg på mig med glitterögon, och jag kunde inte motstå att svara med det lilla leendet som gör dig knäsvag. Våra kroppsspråk spelar egentligen ingen roll för det enda vi har är denna augustikväll och den kom flera år försent. Snart åker du hem till ditt nymålade hus i förorten, lägger dig trött och tung på tempur-madrassen brevid din blivande fru, stryker henne över håret. Hennes blanksvarta raka är så olikt mitt lockiga kastanjehår. Det känner dina fingrar nu.

Samtidigt som jag sörjer gnistan en stund efter du har lämnat mig med den, så drar jag en lättnadens suck. Jag skulle aldrig stå ut med din mesiga snällhet. Den får mig bara att känna mig elak. Och jag är inte typen som ger upp min självständighet för en man med sammetsblick.


Om saknad

Den kryper sig på, någonstans strax under bröstbenet strålar känslan ut i kroppen. Snart dominerar den hela hjärnan och hjärtat, den sticker, kliar och tynger ner, pumpas runt i blodomloppet, distraherar alla vettiga tankar. Saknad. Jag saknar dig.

Fria ord

Jag blev publicerad, högst upp, med bild och allt i dagens GP. Kanske ingen stor grej egentligen. Men jag är så j-vla glad och stolt!

Den känslan kan ingen ta ifrån mig.

Usel utekväll

Försöker skrapa bort din bittra smak från min tunga,
Duscha cigarett röken ur mitt hår,
Skrubba bort din lukt från min hud
Jag ser mig själv i spegeln med skamsna öl-ögon,
Och vet att det aldrig får ske igen

Det finns inget romatiskt med döden (eller knytnävar)

Jag ska sluta läsa tidningen. Jag vill inte höra mer, jag vill inte se fler bilder på blommor, ljus och polisavspärringar.  Blåvita band som skiljer av dunkla skogsbryn där någon blev sönderslagen i natt - igen. En flicka, en dotter, en syster, en vän, en älskad, en död.

Under sommaren 2009 har vi fått bevittna flera ofattbara dåd. Unga pojkar som förvandlas till kallblodiga mördare, offret är en jämnårig tjej som har någon slags relation till gärningsmannen. För kärleken säger en, det var inte meningen påstår en annan.

Sprit och testosteron, så heter förklaringen i GP:s spalt. "Vi måste tala med våra barn om alkoholens inverkan" - sant, javisst. Det är ingen nyhet att ungdomar dricker för mycket. Men ni föräldrar måste även tala med barnen om kärlek, respekt och samvete. Om handlingar och konsekvenser. Och ni måste framförallt visa dem vad detta innebär i det verkliga livet. Föregå med gott exempel.

Hur många kvinnor blir egentligen misshandlade av närstående män i Sverige varje år?
Tusentals. De värsta fallen slutar med mord. På grund av avundsjuka, osäkerhet och kontrollbehov. Ömma ord som varvas med sparkar och knytnävslag bryter snabbt ner även den starkaste kvinnan. Och vad finns kvar i ett förhållande när kärleken har ersatts av rädsla? 

Ingenting. För det finns inget romaniskt med döden, att göra någon illa är aldrig någonsin ett bevis på kärlek.  Det borde varenda unge känna till.

(Jag vågade. Jag tordes skicka in ovanstående insändare till tidningen. Det spelar ingen roll om den blir publicerad eller inte, för jag VÅGADE.)


Frukost

Jag sitter i tystnad vid mitt köksbord och sörplar i mig en kopp kaffe samtidigt som jag drar fingrarna över bordsskivans slitna yta. Flera rispor och ojämnheter har uppstått under årens lopp, träet är inte längre ljust björkfärgat, snarare gulfläckigt. Som om ingen någonsin brytt sig om att torka efter sig.

Ett av de ljus som jag har tänt - jag tänder tre värmeljus varje morgon - blåser plötsligt ut sig självt när stearinet har sinat. Röken slingar sig som en snok på flykt, men tunnas snart ut till osynliga partiklar i luften. En tanke slår mig. Tänk att det finns liv & rörelse även i det som sägs sakna en själ, i renodlad materia.

Även människokroppen består av materia. Materia består i sin tur till största delen av tomrum, i form av milslånga avstånd mellan atomernas elektroner,protoner och neutroner. Vi är alltså själar i tomrum. Eller så är jag bara ovanligt morgontokig.


Sensommar måndag

Idag är regnet lätt, så lätt att dropparna yr i luften, de ser ut som små snöflingor. Augusti-yrväder. Undrar när sommaren tar sitt sista krafttag?

Denna måndag har således spenderats inomhus (borsett från dagliga cykelturen hem från jobbet). Med en kopp kamomillté tar jag just nu vara på måndagseftermiddagen, tidigare var jag och mammsen i småstan för några ärenden samt bibloteksbesök. Jag lånade en så förtjusande bok, en sådan bok som det räcker att fästa blicken vid för att förstå att man vill - måste - läsa den. Hoppas att innehållet är lika lovande som omslaget. "Du visste aldrig att jag fanns" är titeln och Maggie O'Farell är författarinnans namn.

Nu blir det bokslukning. Vi hörs.

Bye bye baby



Det här är min bästaste vän, min guldklimp, Siri. Idag reser hon kvarts över atlanten (London) och lämnar mig i gamla Göteborg. I LOVE YOU, just in case you might forgett.

RSS 2.0