Rastlös

"Sucka mitt hjärta, men brist inte. Den du älskar får du visst inte" (sant, så sant)

Rastlösheten river i mig.

Alterego Mio






Det här är jag.

Döda legender och dansk härlighet

Helgen formades precis efter mina förväntningar, den stora staden i det lilla landet söderut är ett av mina absoluta favoritställen. Atmosfären, stilen, arkitekturen, klubbarna, parkerna, det obegripliga språket och de vackra männen fascinerar mig. 

En annan sak som fascinerar mig är kyrkogårdar. Det är ett sådant behagligt lugn över dem. Vi besökte platsen där HC andersen, och säkert tusen andra vilar. Platsen med alla gravarna var nästan som ett sagoland, men ändå så realistisk, en överblick av naturens gång, vad som komma skall.
 
Jag har dessutom (på tal om kyrkogårdar) - precis som resten av världen - drabbats av nyheten om Jacksons död. En legend har gått ur tiden,  ett fenomen, en älskad & hatad, beundrad och betraktad men samtidigt helt ordinär människosjäl har vandrat vidare. The King of Pop är död. Och jorden fortsätter snurra.


En ny stad

Kan inte riktigt bestämma mig om solen är min vän eller fiende. Å ena sidan bränner den sönder min engelska hy å andra sidan har jag längtat så länge efter den nu.

Förövrigt så håller jag på att pickelipacka lite grann. Imorgon drar jag till en ny stad (eller kanske egentligen begagnad då jag varit där förut). Hursomhelst, en annan stad, annan luft, andra människor. Köpenhamn köpenhamn mitt underbara köpenhamn.

Johnny get your gun

"Att prata med Lucky att vara tillsammans med Lucky att ligga med Lucky var som att finna frid i ett land av barbarer det var som att andas in luften på en plats man älskar när man har längtat sig fördärvad efter den. Att se hennes leende lyssna till hennes muntra pladder att titta på hennes snabba fingrar när hon satt och virkade medan de nattliga ljuden från Paris från en främmande stad hördes alldeles utanför fönstret det räckte för att få vem som helst att känna sig bättre till mods och mindre ensam."

7 olika sorters blommor

En afton fylld av tradition, myter & mystik. Svensk sommar i sitt esse.

Jag minns för åratals sedan, när jag var en liten tjej som vägrade ha blommor i håret och hellre gick klädd i slitna jeansshorts än klänning. Jag minns att den lilla tjejen som jag var alltid plockade blommor, sju olika sorter, i hemlighet och placerade dem i en vrå på vårat loft. Mina drömmars vrå.

Vardagsbestyr

Idag har jag simmat inomhus. Åkt tåg. Klappat min katt. Vikt ihop kjolar. Köpt naturgodis på Stigbergstorget. Målat mina tånaglar svartglittriga (de ser desvärre mest skitiga ut), häxtånaglar.

Fast man vet att det är över...

Det kommer alltid finnas den där personen som man hoppas "springa in i" på stan. Som man hoppas att man råkar "träffa på" ute i nattens vimmel.

Halvliv

Visionerna förändras beroende på vilka val vi gör i livet.

Det bästa med att inte vara rädd, är att våga leva livet fullt ut.

Vi kommer aldrig kunna skydda oss, vi lever för att dö.

Därför är det ingen idé att hålla tillbaka.


Sidospår

För 5 timmar sedan blev jag frisläppt från studierna. Sista sommarlovet n å g o n s i n. Känns otroligt fantastiskt jävla underbart bra.

Eftersom jag har virrat bort mig i vemod och haft svårt att hitta fokus senaste tiden, tycker jag att det är dags att skriva en lista. Här är allt som jag ser fram emot (ej kronologisk ordning):

Indien i September. 3 veckor. Min drömresa!
Svenska jordgubbar
Köpenhamn den 25:e Juni
Män i badshorts; )
Bada på Brännö
Kulturkursen jag ska läsa i höst
Min 20 års dag, 21 Januari 2010
Salem al fakir & Håkan på Liseberg
Spontan tågluff
Glasscaféet med mamsen
Ta bort tandställningen
London i vinter?
STUDENTEN


JUNI

SOMMAR.  Jag har fullt upp med studentfester, andra festligheter och solen såklart, försöker bättra på fräknarna. Mitt hår har blekts till en ljusare rödbrun nyans och allt känns jäkligt mycket bättre än förra veckan.

Om 14 dagar har jag bloggat i ett år. Den 16 Juni 2008 skrev jag mitt  första blogginlägg, en mindre evighet har passerat och inget är som det var då.

RSS 2.0