Indiansommar

Stålullsmoln tynger ner himmlen. Regnet spelar en serenad mot takpannorna. Katten kurar i tamburen intill de leriga tygskorna som borde ha fått stanna inne en dag som denna. Kalendern hävdar att det är Juli. 10 grader celsius vittnar om något annat.

Jag tror att vädret spelar oss ett spratt.

Strömavbrott


Flickan ingenting

Jag är flickan ingenting
Hon som du tog i din hand
Som du drog tätt intill
Som du kysste omkull
Som fick dela din tyngd
Som fick somna i dina armar
För att snart vakna upp,
Och vara ingens igen

Med nyckel & lås

När min gamla dator dog, begravdes tyvärr en hel del av mina skrivna ord. Berättelser och dikter som jag knappat in på den gamla burken för ett par år sedan och framåt. Först blev jag ledsen, sedan ilsken vilket i sin tur följdes av någon slags lättnad. Vissa berättelser behövde jag göra mig av med, trots att det bidrog till en enorm separationsångest.
 
Och som tur är, har jag begåvats med förmågan (ja, något ska man ju begåvas med...) att komma ihåg texter en lång tid efter att jag läst eller skapat dem.  Därför började jag rota i minnet här om kvällen och återskapa mina tidiga tonårs bekymmer med papper och penna. Resten rotade jag fram i mina skrivbordslådor, i form av min gamla hederliga pappers-dagbok, som jag tvingade mig själv att läsa. För att aldrig glömma hur det var.

I samma syfte började jag skriva här. För att adrig glömma hur det var.  Denna bloggen är mitt känsloarkiv, ett ställe dit jag vänder mig när mitt hjärta behöver ventilation. AC för själen. Lösenordsskyddad för att skydda det innersta.

Ett ögonblick i taget

"Ett ögonblick i taget"

Min fina farmor använde sig en gång av det uttrycket när hon beskrev den svåraste tiden i sitt liv. En tid då barnen var små och hjälplösa, ekonomin i kris och farfar gjorde en annan på smällen (Vilket även är historien om mina 5 halvblods-kusiner som jag aldrig har träffat, men den historien kan vi hoppa över).

Det är så vi får ta det. Var minut för sig, var timma, var dag så går det. Till slut är pusslet lagt, och vi kan se att mönstret i vår livskris i själva verket var ganska fascinerande. Mörkt och snårigt på vissa ställen, lite kantstött där bitarna inte riktigt passat samman - men ändå vackert. 

En sak som egentligen är rätt humoristisk är hur var människa bär ett storhetsvansinne inom sig. Mer eller mindre. När vi mår dåligt växer ofta megalomanin, vi beskyller helt enkelt omvärlden för vårt elände, vilket ibland kan vara både nödvändigt och befogat men även enklare än att inse att vi själva måste rycka upp oss. I grund och botten är vår sorg den samma. Lika så vår trängtan efter att bli sedda, älskade och aktade.
 

En skugga mer, en strimmas förlorade glans

En skugga mer, en strimmas förlorade glans

Har reducerats till namnlös elegans,

I varje korpträd som vajar

Över hennes milda kinder

Tankar som fridfullt formas

Så rena, så rara men ändå,
vältaliga...

Ett försök att översätta en bit av Lord Byrons "She walks through beauty". Gammalengelska är svårt.

Hursomhelst, för mycket tid för tänkande just nu.
Egentligen är det nog inte vännerna som är frånvarande, det är jag själv (i min bubbla). En vag existens. Jag saknar att verkligen känna.

Ambivalent.
 
För samtidigt är det vad jag är rädd för. Att känna efter. Att känna knivhuggen i buken, krampen i höger hjärtkammare, revan i min bröstkorg och fantomsmärtorna efter en romans som aldrig fanns. Precis när man tror att det inte kan bli värre, så blir det. Då flyr man, in i dimman.


Soldat

Låt oss starta ett krig mot håglösheten,
Krossa glasrutan mellan oss och omvärlden
Låt oss väcka tröttheten brutalt,
Bryta upp med sammanbrotten
Låt oss stå stadigt på våra egna fötter,
Med eller utan
någons händer att hålla

ingens älskling

Det gör ont i mig just nu. Det gör ont i mig när jag tänker på allt som inte är som det ska. När jag tänker på sommaren som tycks försvinna i regn och jobb, vännerna som verkar frånvarande, kärleksemestrar och lyckliga kvällar som jag inte får ta del av, bästisen som reser iväg och lämnar mig här hemma i ett helt år. Hösten, vintern, regnet, regnet allt det grå och ensamheten (som jag aldrig slutar tjata om, den är för påtaglig).

Men på något sätt måste det ändå ordna sig. Det måste det.  


Längtan utan väntan

Jag vill ha dig ut ur min skalle, men gärna i min säng igen. Nu är du endast i min säng när jag redan sover. Jag vill sluta drömma knasiga drömmar som inatt då jag befann mig i Shanghai och du stod och väntade på en brygga.

Min fantasi ljuger. Du väntar kanske. Men inte på mig.

Lasternas lista

Om jag endast fick leva på 7 olika ätbara saker resten av mitt liv skulle det vara;

Persikor
Choklad (90% )
Cappucino
Tahini
Keso
Yoghurt-cashew nötter
Hallon

Samhörighet

Jag blir så frustrerad när du inte är den personen jag vill att du ska vara,
samtidigt så vet jag att det inte är rätt av mig att begära en förändring.


Jag vill möta min själsfrände, den ultimata människan, som alltid alltid är min. Orealistiskt jag vet. Och det närmaste jag kan komma is leaving for London om 2 veckor. Crap.

Notis

Försöker få nått vettigt gjort, men jag är totalt utmattad efter mina premiärdagar på jobbet. Måste stiga upp kvart i fem och det är - bannemej - syndigt tidigt. Nåväl, jag får hundra riksdaler i timmen för eländet och det är värt.

Vad bryr sig en vind om förbud?

Han kom som en vind
Vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud
Det borde ha stannat därvid:
du var ju en annans, blott lånad
en kväll i syrenernas tid
och gullregnens månad.
 

Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster en vind
sig vid om han får?

På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås, ej alls
i början besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad

Från din mun har han kysst
 det sista av motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst
med halvöppna läppar mot hans.

Det kommer en vind och går:
och hela din världsbild rasar
för en fläkt från syrenernas vår
och gullregnens klasar.

(Hjalmar Gullberg)

Ladies & gentlemen

Igår var jag ute och drack drinkar med tre fina flickor. Det var en helmysig onsdagskväll, defenitiv vardagslyx.

Idag får jag sota för mina synder (vodka) och dras med en pulserande huvudvärk. Det pågår ett dunkande disco i mitt kranium och min kropp är den irriterade grannen våningen under. Men det gör det samma. För även idag har varit rätt fantastiskt - tack vare min bästa vän, Café Kringlan och en stor dos koffein.

En sak som dock gör mig upprörd är alla de idiotiska män som tror sig ha rätt att tilltala oss kvinnor hur som de behagar. Det är INTE okej att vräka ur sig sexsistiska kommentarer till en tjej på gatan - oavsett hur vacker/ söt / sexig ni finner henne. Vad hände med alla gentlemän där ute?


En väg ut

Trevar efter ett handtag, men faller lika handlöst som förut. Jag vet att felet sitter innanför pannbenet som jag varken kan knacka hål på eller bryta upp. Nummret till en morbid hantverkare någon??

Jag är desperat nu. SATAN.

"Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you"

Det är nåt som inte stämmer

Jag har sorgekanter under mina naglar
Och det knyter sig i maggropen,
När vi talar tyst om ångesten vi försöker fly ifrån
Sorgekanter i små veck runt mina ögon

RSS 2.0